Nieuws

Een bedrijfswaardering als opstap naar een mogelijke verkoop

10 juli 2025

Blog van Dennis Jordan

 

Als B3TER adviseren en begeleiden wij veelal klein tot middelgrote MKB-bedrijven waarbij de aandelen in een houdstermaatschappij worden gehouden en er sprake is van één of meerdere directeur-grootaandeelhouders (DGA’s). Deze DGA’s willen graag beschikken over een onderbouwde waardeontwikkeling van hun onderneming(en) in de tijd. B3TER heeft de afgelopen jaren veel van deze bedrijfswaarderingen verzorgd, niet alleen initieel maar op repeterende basis. In deze blog leggen we uit hoe we zo’n bedrijfswaardering aanpakken.

 

Aanpak van B3TER

Een onderneming waarvan de aandeelhouder(s) de waarde en de waardeontwikkeling door de tijd willen volgen, nodigen wij graag uit voor een vrijblijvend gesprek.

Aan de hand van de bedrijfsstructuur, de markt en strategische ontwikkeling in de toekomst komen wij tot een gefundeerde bedrijfswaardering, die wij zullen spiegelen aan de prijzen die op dat moment gelden in de markt.

De bedrijfswaardering wordt uitgevoerd op basis van de Discounted Cashflow-Methode (DCF), waarbij de toekomstige kasstromen contant gemaakt worden tegen de disconteringsvoet van het betreffende bedrijf (rekening houdend met bedrijfs- en marktspecifieke risico’s).

 

Waar men in de markt vaak spreekt over Multiples (x maal EBITDA of x maal de omzet) onderbouwen wij de bedrijfswaardering met een meerjarenprognose van zowel van de exploitatie als de investeringen. Vanzelfsprekend spiegelen wij de uitkomst met de prijzen c.q. transacties in de markt en verklaren wij de eventuele verschillen.

 

Voordeel voor u als klant

Als aandeelhouder is het waardevol om te weten wat de waardeontwikkeling van de onderneming(en) door de tijd heen is. Het dwingt de onderneming meerjarenprognoses te maken. Doordat dit elk jaar vernieuwd wordt, kan er ook een analyse gemaakt worden tussen de begrotingen die in der tijd gemaakt zijn en de resultaten die over diezelfde periode behaald zijn. Bijkomend voordeel is dat tijdens het waarderingsproces er kritisch gekeken wordt door B3TER naar de kwaliteit van de informatievoorziening die ten grondslag ligt aan de meerjarenprognoses. Hieruit volgen veelal normalisaties (afwijking in een bepaald jaar ten opzichte van het gebruikelijke) gevolgd door adviezen ter voorkoming hiervan zodat de onderneming beter verkoop klaar is.

Ook kunnen wij de aandeelhouder voorlichten over een mogelijk verkoopproces en welke acties er intern nog uitgevoerd kunnen worden om een optimaal verkoopresultaat te behalen c.q. optimale fiscale constructie.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Een wens van participatie door het management (key personal), dit is fiscaal vriendelijker te organiseren ruim voor een eventuele verkoop dan tijdens een verkoop.
  • Positie van eigen vastgoed binnen een eventuele verkoop, veelal zijn potentiële kopers niet geïnteresseerd in vastgoed (clicks no bricks), de positie van het vastgoed binnen de ondernemingsstructuur kan een punt van aandacht zijn om bijvoorbeeld onnodige overdrachtsbelasting te voorkomen mits dit op tijd wordt geïnitieerd.
  • De rol van de DGA bij een mogelijke verkoop welke nog werkzaam is in de operatie kan ervoor zorgen dat de potentiële kopers eisen dat de DGA aanblijft terwijl op termijn dit niet strookt met de wil van de DGA. Ruim van tevoren kan hierop worden voorgesorteerd middels aantrekken CEO, zelf sturend management etc.
  • De zakelijke grondslag voor kosten welke in de ondernemingen worden verantwoord zal door B3TER worden getoetst, immers het niet te hoeven verantwoorden van kosten binnen de exploitatie van de te waarderen c.q. te verkopen ondernemingen heeft een significant waarde verhogend effect in relatie met de betreffende items.

Ten slotte, de relatie tussen B3TER en u als klant over meerdere jaren geeft beide partijen een voorsprong in een mogelijk verkoopproces. De adviseur is reeds enkele jaren betrokken bij de gang van zaken binnen de onderneming, is gewend aan de manier van aanlevering van informatie waardoor een mogelijk verkoopproces een vliegende start kan hebben. U als klant heeft afgelopen jaren kunnen ervaren wat de adviseur u kan brengen. Niet alleen op het gebied van kennis en advies, maar ook intermenselijke relatie.

 

Meer weten of contact?

Bij B3TER geloven we in de kracht van interactie en waardevolle dialogen. Heeft u vragen of wilt u meer weten over hoe B3ter uw onderneming of organisatie kan voorzien van waardevolle waarderingen en/of adviezen inzake verkoop klaar maken, neem dan gerust contact met ons op. U kunt Dennis bereiken via e-mail dennis@b3ter.nl of per mobielnummer 06-5345 4749. U kunt ook een berichtje achterlaten op onze website.

 

NB: Vanzelfsprekend begeleiden wij graag een mogelijke verkoop, maar het is geen gedwongen winkelnering. Indien de waardering aanleiding geeft tot een verkoop middels een andere partij staat u daar natuurlijk vrij in, wij zullen onze opgedane expertise en ervaringen inzake uw onderneming op uw verzoek delen met een ander partij welke u past!